نوشتن فرصتي براي انديشيدن ، تجسم نمودن و به خاطر آوردن  است . ديدگاه مشترك درباره ي نوشتن بدين قرار مي باشد ، كه نوشتن برقراري ارتباط و انتقال اطلاعات و عقايد از طريق نظامي از نشانه هاي مكتوب است .  در واقع نوشتن يك آفرينش و خلاقيت تام است كه در يك طرف آن خلق افكار و انديشه ها و در طرف ديگر نظم بخشي اين انديشه ها در قالب هاي زباني مورد نظر قرار دارد. در ابتداي دوره ي دبستان كه هدف اصلي آن آموزش خواندن و نوشتن فارسي پايه است در كنار درس هاي فارسي ( خواندن ) و املا ، درسي با نام« جمله نويسي »  وجود دارد . هدف از ارائه ي اين درس (جمله نويسي ) ايجاد توانايي اوليه ي نوشتن فعال در دانش آموزان است . بدین معنی که پس از آموزش نوشتن غیر فعال ( رونویسی ) و آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا ) به مرحله ی آموزش نوشتن فعال یا خلاق می رسییماين مرحله با درس جمله سازي آغاز مي شود و با درس انشا ادامه مي يابد و دانش آموزاني به اين مهارت دست مي يابند كه پيام هاي خود را به صورت سخن نوشتاري ، توليد و به مخاطب فرضي يا واقعي ارائه نمايند .