سخن مدیر:                                                                               

اولیای محترم همانطور که مستحضرید  مدتی است   نطام آموزشی تغییر یافته و هر سال تغییراتی را در کتب درسی ، پایه های درسی و روش اداره کلاس و غیره را شاهد می باشیم .

در  این راستا در سال تحصیلی آینده قرار است دوره ی ابتدایی  در برخی مدارس بصورت 3-3اجرا گردد بدین صورت که پایه های اول تاسوم مدرسه امام رضا و ولیعصر در آموزشگاه حضرت امام رضا(ع) و پایه های چهارم تاششم دو مدرسه در آموزشگاه ولیعصر واقع در بلوار دهه فجر تشکیل گردد.  از شروع این بحث  آموزشگاه خواستار عدم اجرای طرح گردید  که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته   است ، مدیریت آموزشگاه بصورت حضوری و همکاران نیز بصورت کتبی خواستار به تعویق افتادن این موضوع گردیده اند که لغو آن گویا میسر نیست  .

لذا ضمن عذر خواهی از یکایک اولیای محترم واعلام عدم نقش اینجانب در اجرای این طرح وظیفه خود دانستم که مراتب  را باطلاع برسانم و از انجمن مدرسه بخواهم موضوع را پی گیری نمایند .

در پایان چنانچه نظری پیرامون این طرح دارید در قسمت نظربدهید همین مطلب و یا با شماره پیامک آموزشگاه به شماره             30007227000366                                                                                  

اعلام نموده تا در اختیار مسئولین مربوطه قرار گیرد .                           مدیر آموزشگاه جعفرسیلانیان

ضمنا جهت یادآوری و آشنایی  با طرح خلاصه ای از مطالب مختلف گردآوری شده که در ادامه به آن اشاره شده است :

 

مزیت طرح 6-3-3 در نظام آموزشی چیست؟!

- گذراندن هر سه سال با یک معلم :

اجرای نظام3-3-6 مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سوی رییس جمهور ابلاغ شده و از سال تحصیلی آینده این نظام استقرار می‌یابد.با اجرای ساختار جدید نظام آموزشی کشور به چهار دوره سه ساله تقسیم می شود و ششم ابتدایی برای نخستین بار وارد دوره ابتدایی شده و کتاب‌های دو پایه نیز تغییر می‌کند. یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش در زمان اجرای نظام جدید استفاده از یک معلم ثابت برای هر سه سال است؛ به این نحو که آموزش در سه سال اول ابتدایی با یک معلم و سه سال دوم ابتدایی نیز توسط یک معلم انجام شود چراکه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به لحاظ شرایط سنی و وابستگی‌های عاطفی به معلمان خود اگر با تغییر معلم در هر پایه مواجه نشوند تاثیر خوبی در فرآیند یادگیری آنها خواهد داشت.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، پس از استقرار ساختار3-3-6 و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم به سمتی حرکت خواهیم کرد که بخشی از مدارس ابتدایی سه سال اول و بخش دیگر نیز سه سال دو ابتدایی را تحت پوشش قرار دهند.دوران ابتدایی نقشی اساسی و کلیدی در شکل گیری شخصیت و روابط اجتماعی دانش‌آموزان دارد لذا اولویت و حساسیت و رویکرد آموزش و پرورش با دوره ابتدایی است از این رو تغییر کتب و محتوای آموزشی همسو با برنامه درس ملی و در راستای افزایش کیفیت آموزش در این دوره تدوین شده است.

در اجرای نظام جدید آموزشی تلاش شده تا حوزه‌های زیستی، اجتماعی، اخلاقی، پژوهشی، دانش، فناوری و دینی و مهارتی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نظام جدید به صورت تدریجی اجرا می شود لذا پس از استقرار ششم ابتدایی و دوره‌های جدید این نظام، دوره پیش‌دانشگاهی برای همشه حذف و دیپلم آموزش‌وپرورش و دوره‌های تحصیلی تعلیم و تربیت 12 ساله خواهد شد.

2-پایه ششم ابتدایی مشکل افت تحصیلی را رفع می نماید :

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دولت ، حمیدرضا حاجی‌بابایی در گردهمایی روسای ادارات سنجش و مسوولان سیستم‌های مکانیزه استان‌های کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به منزله نقشه راه دانست و افزود: همه برنامه‌ها و طرح‌های آموزش و پرورش براساس این سند صورت می‌گیرد و از یک پشتوانه کارشناسی شده برخوردار است.

شرایط برای اجرای طرح آموزشی 3-3-6

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل ازاداره كل آموزش و پرورش مدیر كل آموزش و پرورش استان قم، ابراهیم سحرخیز در گردهمایی مدیران واحدهای آموزشی استان قم با اشاره به اجرای نظام 3- 3 - 6 تصریح كرد:

هدف اصلی از اجرای این نظام، تغییر در محتوا و متن كتب و برنامه های درسی است. وی با بیان اینكه در 123 كشور دنیا دوره ابتدایی 6 ساله است، خاطر نشان كرد: به دلیل اینكه اهداف آموزش وپرورش با 5 ساله بودن دوره ابتدایی به لحاظ سنی، عقلی و محتوایی محقق نمی‌شد، مصمم شدیم تا ساختار نظام آموزشی را تغییر دهیم.

وی با اشاره به ضرورت تغییر ساختار در نظام آموزشی افزود : دو كتاب با عناوین كار و فناوری، فكر و زندگی به پایه ششم اضافه و اول مهرماه سال تحصیلی 91 این كتاب ها به دانش آموزان تحویل داده می شود. وی جایگاه معلم را در نقشه جامع علمی كشور و سند تحول بنیادین هم تراز با استادان، فناوران و دانشگاهیان عنوان كرد و گفت :

كار معلم یك كار پژوهشی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مجتمع ‌های آموزشی و پرورشی شهری و روستایی تاكید كرد: در این مجتمع ها مدیر به عنوان رهبر آموزشی در راس كار بر امور نظارت می‌كند و مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نیز به عنوان معاون مدیر، امور را پیگیری می‌نمایند.

ابراهیم سحر خیز در پایان افزود:هدف از ایجاد مجتمع‌ های آموزشی و پرورشی، كاهش فاصله محرومیت مدارس روستایی با شهری از لحاظ منابع انسانی و تجهیزات است تا در سایه نظارت، رهبری و هدایت مدیریت مقتدر، عدالت آموزشی محقق شود.

تشریح چگونگی اجرای نظام جدبد دوره ابتدایی (3-3-6)

سرکار خانم فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به جزئیات استقرار نظام «3-3-6» از سال تحصیلی آینده گفت: ساختار «3-3-6» در سال تحصیلی 92-91 در نظام آموزشی کشور استقرار می‌یابد و بدین ترتیب دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای ورود به مقطع راهنمایی، به دوره ششم ابتدایی وارد می‌شوند و براین اساس مقطع اول راهنمایی فقط برای همان سال حذف می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر این که تحول ساختاری در نظام آموزشی با استقرار سیستم «3-3-6» از سال تحصیلی آینده آغاز خواهد شد، افزود: این در حالی است که تحول محتوایی از سال تحصیلی جاری آغاز شده و در نخستین گام کتب پایه اول دبستان تغییرات اساسی یافته است. براین اساس کتب ریاضی و علوم تا 80 درصد تغییر کرده و کتاب‌های قرآن و فارسی نیز در این دوره تحصیلی بهسازی شده است.
وی ادامه داد: دوره ابتدایی در نظام تحصیلی کنونی فقط گروه‌های سنی 6 تا 10 سال را پوشش می‌داد، اما با استقرار ساختار جدید، دوره ابتدایی شامل گروه‌های سنی 6 تا 11 سال خواهد شد.
سرکار خانم قربان مهمترین هدف از ایجاد ساختار آموزش جدید را آماده‌کردن دانش‌آموزان برای کسب آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی عنوان کرد و گفت: از آنجا که دوره ابتدایی را دوره آموزش عمومی و بسیار تأثیرگذار برای دانش‌آموزان می‌دانیم، بنابراین اگر یک سال به این دوره اضافه شود، دانش‌آموزان توانایی بیشتری برای حضور در اجتماع و فعالیت‌های مشارکتی پیدا می‌کنند.
وی تأکید کرد: همچنین با اضافه شدن یک سال به دوره ابتدایی، دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای انتخاب رشته تحصیلی پیدا می‌کنند، چرا که در این صورت دانش‌آموزان تا زمان انتخاب رشته 9 سال تحصیلی فرصت دارند.
به گفته معاون ابتدایی آموزش و پرورش، ساختار «3-3-6» هم اکنون در 120 کشور دنیا در حال اجراست.

وی با تأکید دوباره بر این که در سال تحصیلی 92-91 پایه اول راهنمایی حذف خواهد شد، ادامه داد: بنابراین به اولیای دانش‌آموزان کلاس پنجمی توصیه می‌کنیم هیچ گونه فشار و اجباری به دانش‌آموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان نمونه دولتی وارد نکنند. وی ادامه داد: با تغییر ساختار آموزشی از «4-3-5» به «3-3-6»، محتوای کتاب‌های درسی به ترتیب از سال تحصیلی 91 (پایه دوم و ششم ابتدایی)، سال 92 (سوم ابتدایی و اول راهنمایی)، سال 93 (چهارم ابتدایی و دوم راهنمایی) سال 94 (پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی)، سال 95، (اول دبیرستان و دوم دبیرستان) و سال 96، سوم دبیرستان تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد: ساختار نظام آموزشی و محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97-96 در همه مقاطع تغییر کرده و بدین ترتیب مقطع پیش‌دانشگاهی به طور قطع از دوره‌های تحصیلی حذف می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی پس از طی این 6 سال، دوره متوسطه به دو دوره سه ساله متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود، اما نظام آموزشی همان 12 سال تمام است.
وی با بیان این که هم اکنون کار تدوین محتوای کتب دوم و ششم ابتدایی به پایان رسیده است، گفت: کتاب‌های مقطع دوم و ششم ابتدایی به چاپ خواهد رسید و براین اساس 45 هزار نیروی انسانی برای تدریس کتاب‌های دوره ششم ابتدایی آموزش‌های لازم را خواهد دید.
سرکار خانم قربان تأکید کرد: آموزش و پرورش برای تدریس مقطع ششم ابتدایی نیاز به جذب نیروی جدید ندارد و نیروهای فعلی را ساماندهی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی همچنان یک دوره غیررسمی و غیر اجباری خواهد ماند، گفت: با این وجود صدور مجوز، بحث نظارت، تولید محتوا و گزینش نیروی انسانی در مراکز پیش دبستانی برعهده آموزش و پرورش خواهد بود.
ایشان با تأکید بر این که در ساختار آموزشی جدید سعی شده حافظه محوری در دانش‌آموزان به تفکر فلسفی تغییر یابد، تصریح کرد: محتوای کتب درسی در ساختار جدید به شکلی طراحی شده است که در ذهن دانش آموز ایجاد مسئله کرده و او را به دنبال راه‌حل بکشاند.
وی همچنین درباره ماندگاری ساختار جدید «3-3-6» در نظام آموزشی گفت: هرگونه تغییر در نظام آموزشی نشانه پویایی نظام آموزشی در کشور است، ضمن این که همه تغییرات محتوایی و ساختاری در نظام آموزشی جدید نتیجه پژوهش‌های نزدیک به 30 ساله است و مطالعات پژوهشی عمیقی پشت آن طرح نهفته است  ..